KİŞİSEL-SOSYAL REHBERLİK
Eğitim sürecinde öğrencilerin kişisel-sosyal gelişim ihtiyaçlarını karşılamak ve böylece onların kişisel gelişim ve uyumlarına yardımcı olmak amacıyla yürütülen rehberlik hizmetlerine kişisel rehberlik denir. Kişisel rehberlik, öğrencinin kendini tanıması, anlaması, güçlü ve zayıf yönleriyle kendini kabul etmesi ve geliştirmesi; kendine güvenen, kişiler arası ilişkilerde becerili; kişisel ve sosyal yönden dengeli ve uyumlu bir birey olarak yetişmesine yönelik hizmetleri kapsar. Kişisel-sosyal rehberliğin çalışma alanları;
· Özgüven geliştirme.
· Özsaygı geliştirme.
· İlgi ve yeteneklerini fark etme.
· İletişim becerilerini geliştirme.
· Kaygıyla baş etme becerilerini geliştirme.
· Problem çözme ve karar verme becerilerini geliştirme.
· Amaç belirleme, plan yapma ve uygulama becerileri kazandırmaktır.
EĞİTSEL REHBERLİK
Her öğrenciye, kendine özgü yetenek, ilgi, meslekî değer, başarı ve motivasyonu oranında eğitim-öğretim uygulamalarıyla uyum sağlaması, özelliklerine ve gelişimine uygun programlara yönelmesi için verilen hizmetlerdir. Eğitsel rehberlikte amaç;
· Öğrencinin okula ve çevresine uyum sağlamasına yardım etmek
· Üst öğrenim kurumları hakkında öğrencilere bilgi vermek
· Alan ve ders seçimine yardım etmek
· Eğitsel kol etkinliklerine katılımı sağlamak
· Okul başarısını geliştirmesine yardım etmek
· Başarısızlığa yol açan etmenleri belirleyerek ortadan kaldırmaya çalışmak
· Verimli ders çalışma alışkanlığını kazandırmak
· Okul içi ve okul dışı sınavlar hakkında bilgi vermek
· Okuma ve öğrenme güçlüğü olan çocukları belirleyerek gerekli yönlendirmeleri yapmak
· Üstün yetenekli öğrencileri belirlemek ve yönlendirmek
· Eğitsel yaşantılar ile mesleki yaşantılar arasındaki ilişkiyi anlamalarını sağlamak
· Zamanı iyi kullanmayı öğretmektir.
MESLEKİ REHBERLİK
Mesleki rehberlik; bireyin kendi kişisel özellikleri ve meslekler hakkında bilgi sahibi yaparak, kendine uygun bir mesleği seçip bu alanda ilerlemesine yardım etme sürecidir.
Ancak mesleki rehberlik hizmetlerinde bireyin alacağı kararlara bire bir müdahale söz konusu değildir. Sadece bireyin alacağı kararları kendi kendine almasına yardım esastır.
Bu süreçte öğrencilerin ilgilerini, yeteneklerini ve değerlerini belirlemek mesleki rehberliğin ilk adımını oluşturur.
Aynı zamanda bu süreçte;
· Biyolojik faktörler
· Ekonomik faktörler
· Sosyolojik faktörler
· Psikolojik ya da kişisel faktörler
· Politik faktörler önemli rol oynar.